Trottelnål och munstycken - Inställning



Här kommer mina idéer för justering av förgasare

Detta gäller förgasare som har trottel med nål, det finns även förgasare utan nål.

Teori

Trottelnålen reglerar hur fet bränsleblandningen blir vid olika gaspådrag. 
Nålen vet inget om vilket varvtal motorn går på, så glöm varvtal i det här sammanhanget, vi pratar bara om gaspådrag. 
Trottelnålen är verksam från inget gaspådrag (trotteln i botten, tomgång) och upp till ca 75% gaspådrag.
Vid 100% gaspådrag (fullgas) ligger trottelnålen ovanför trottelmunstycket och den har ingen påverkan på bränsleblandningen.

Huvudmunstycket (fast eller ställbart munstycke) reglerar hur fet bränsleblandningen blir oberoende av gaspådrag.

Trottelnålsmunstyckets storlek bestämmer i vilket intervall trottelnålen kan ställas in. Om trottelnålen t.ex. ställts i sitt översta läge men bränsleblandningen ändå inte blir tillräckligt fet så kan man behöva ett större trottelnålsmunstycke

Hur ställer man in

1. Kör motorn med fullt gaspådrag och lägg märke till om den fyrtaktar, inte svarar på gaspådrag eller går rent. 
Om den fyrtaktar så har den för fet bränsleblandning och svarar den inte så har den för mager bränsleblandning. 
Minska huvudmunstycket om den går fett och öka det om den går för magert. 
Testa sedan igen. 

2. Kör motorn med gaspådrag upp till 75 % och lägg märke till på samma sätt som tidigare om den går fett eller magert. 
Om den går för fett så sänker du trottelnålen ett hack i trotteln. Går den för magert så höjer du. 
Om du har sänkt trottelnålen maximalt och den ändå går för fett så byter du trottelmunstycket till en storlek mindre.
Testa sedan igen.
Om du har höjt trottelnålen maximalt och den ändå går för magert så byter du trottelmunstycket till en storlek större. 


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

NV Autoped med ÅNGLÅS

Ljuddämpare Insug