NV Autoped med ÅNGLÅS

 Autopeden går ju inte att starta när den är varm!

  

Jag har flera gånger sett problemet i olika forum på nätet. Vad det beror på är väl inte så svårt att räkna ut, speciellt när min Skoterett hade samma problem. Se mitt blogginlägg från förra  året https://tegenfeldt.blogspot.com/2021/03/banktest-flaktkyld-flintamotor.html

Förgasaren blir helt enkelt för varm när man stannar mopeden och värmen från cylindern sprider sej inuti kåporna. Bensinen i förgasaren blir då för varm och förångar sej.

Så nu är det dags att kolla vad som egentligen händer där under kåporna.

Jag gjorde ett stresstest där jag kör motorn stillastående utan fartvind som kyler. Samtidigt mäter jag temperaturen på några punkter på motorn.

Jag körde motorn i 15 minuter på medelhögt varv, sedan lät jag den stå i 15 minuter till. Jag mätte temperaturerna hela perioden.
Efter 15 minuter hade insugningsröret kommit upp i 56° och förgasaren 45°, då slog jag av motorn.
Lägg märke till att temperaturen fortsätter att stiga mycket även efter att motorn slagits av.
När motorn stått 2 minuter var insugningsröret 75° och förgasaren 50° ! Då startar inte motorn.

Dags för åtgärder:
  1. Bytte insugningsröret till ett rör av gummi (AN10 gummislang från jspec.se)
  2. Mellanvägg av gummimatta mellan insugningsrör och förgasare


Då mäter vi igen
I detta diagram har värdena innan åtgärderna heldragna linjer och värden efter åtgärder streckade linjer.

Max Temperatur insug minskade 20% 

Observera att dessa mätningar inte är gjorda under körning i verkliga förhållanden, utan bara är för att visa skillnad före och efter åtgärder.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Trottelnål och munstycken - Inställning

Ljuddämpare Insug